Mit együnk antibiotikum szedése után?

A téli időszakban nagyon sokan kényszerülnek antibiotikum szedésére, melyek köztudottan nem csak a kórokozó baktériumokat, hanem a bélflóra “jó” baktriumait is kipusztítják.

Mit történik antibiotikum szedése után?

Az antibiotikumok válogatás nélkül gyilkolnak! Nem csak a betegségeket okozó kórokozót támadják, hanem minden baktériumot elpusztítanak, így a belekben lévő hasznos, azaz “jó” baktériumok is áldozatukká válnak. A bélrendszerünk 300-1000 különféle baktériumfajnak ad otthont, amelyek segítenek az elfogyasztott ételek emésztésében, vitaminok előállításában, kiválasztásában, illetve a kórokozók elleni harcban. Éppen ezért ha antibiotikumot szedünk, különösen ha széles spektrumút, minél előbb vissza kell “töltenünk” a jó baktériumokat a bélrendszerünkbe.

Mit tehetünk, hogy újra egészséges legyen a bélflóránk?

Tehát mit tehetünk, hogy az antibiotikum szedése során elpusztított “jó” baktériumok ismét képesek legyenek elszaporodni?
Először is táplálni kell a végbélben megmaradt jó baktériumokat és ösztönözni kell őket a szaporodásra. Ehhez prebiotikumokra van szükségünk, mint nyers – lehetőleg bio – zöldségekre és gyümölcsökre.
Az oldhatatlan rostok megfelelő tápanyag a jó baktériumoknak, miközben ideális közeg is, amiben képesek megsokszorozódni.

zöldségsaláta

  • Minden nap együnk legalább egy salátát, ami lehetőleg minnél több féle zöldségből készült. Az étrend 80%-át a nyers zöldségnek és gyümölcsnek (több zöldség, mint gyümölcs) kell kitennie. Antibiotikum szedése után, a 80%-os szabály betartása alapvető fontosságú, hogy visszanyerjük a megfelelő baktérium egyensúlyt a beleinkben.
  • Kerüljünk minden finomított cukrot. A finomított cukor kíváló tápanyag a candidának illetve annak a kórokozónak is, amit antibiotikum szedésével akartunk elpusztítani.
  • Teljesen el kell kerülni a feldolgozott élelmiszereket, nehéz keményítőket és a mesterséges vegyi anyagokat (cukorpótlók kivéve stevia, mesterséges színezéket, aromákat és tartósítószereket).
  • Kerülendőek az egészségesebb cukorpótlók is, mint az agavé, barnarizs szirup, gyümölcs lekvárok, stb.

Prebiotikum és probiotikum

  • A prebiotikumok teljesen emésztetlenül haladnak át a vékonybélen, és tápanyagként szolgálnak a vastagbélben lévő hasznos bélbaktériumok számára. Ezzel elősegítik a tejsavbaktériumok növekedését, és így indirekt módon hozzájárulnak az egészséget jobbító mikroorganizmusok tevékenységéhez. Ilyen prebiotikum például az inulin.
  • A probiotikumok maguk a hasznos baktériumok.

Probiotikumok szedése a következő lépés, hogy visszatelepítsük a “jó” baktériumokat a belekbe. Ha prebiotikum is van mellette, akkor a “jó” baktériumoknak lesz mitől szaporodniuk is!

Van egy olyan házi joghurt készítmény, mely pre- és probiotikumokat egyaránt tartalmaz, ilyen például a Pro-Pre házi joghurt.
A Pro-Pre joghurt egyszerűen, házilag elkészíthető.

  • Prebiotikumként: az inulint tartalmazza.
  • Probiotikumként: 4 féle “jó” baktériumot is tartalmaz: Lactobacillus acidofilus La-5®, Bifidobacterium animalis subsp. lactis BB-12®, Streptococcus thermophilus, Lactobacillus delbrückli cubsp. bulgaricus.

A bio joghurt rendszeres fogyasztása jó hatással lehet bélrendszerünkre és igaz lehet rá Hippokratész híres mondása is, miszerint

„Táplálékod legyen a gyógyszered, és gyógyszered a táplálékod”
 

Kiemelt kép forrása: https://dietabc.hu