TOP immuntámogatók

TOP immuntámogatók a kutatások tükrében

Az immunrendszerünk olyan sejtek tömegéből áll, amelyek folyamatosan védik szervezetünket a különböző, külső behatásoktól,  kórokozóktól, köztük a vírusoktól, baktériumoktól. 

Az immunrendszer egészséges működésének fenntartása egész évben kulcsfontosságú a fertőzések és betegségek megelőzésében. Az egészséges életmód, a megfelelő minőségű ételek fogyasztása, valamint elegendő alvás és a testmozgás a legfontosabb módja az immunrendszer erősítésének.

Ezenkívül a kutatások kimutatták, hogy táplálkozásunk bizonyos vitaminokkal, ásványi anyagokkal, gyógynövényekkel és más anyagokkal történő kiegészítése javíthatja az immunválaszt és ezáltal segítheti a különböző betegségek megelőzését.

 

TOP immuntámogatóink,

melyek hatása tudományosan is igazolt

1. D-vitamin

Egy zsírban oldódó vitamin, mely nélkülözhetetlen az immunrendszer megfelelő működéséhez. A D-vitamin fokozza a fehérvérsejtek  (leginkább a monociták és makrofágok)  kórokozók elleni küzdelmét és csökkenti a gyulladást. Sok ember szervezetéből hiányzik ez a fontos vitamin, ami negatívan befolyásolhatja az immunrendszer működését. Az alacsony D-vitamin szint igazoltan a felső légúti fertőzések fokozott kockázatával járhat.

Egyes tanulmányok azt mutatják, hogy a D-vitamin pótlás javíthatja az immunválaszt. A legújabb kutatások azt sugallják, hogy ennek a vitaminnak a megfelelő mennyiségben történő fogyasztása kivédheti a légúti fertőzéseket. 2019-ben, 11 32 embernél végzett randomizált vizsgálat (1) során kimutatták, hogy a D-vitamin pótlás jelentősen csökkentette a légzőszervi fertőzések kockázatát azoknál az embereknél, akiknél ezen vitamin nem állt megfelelő mennyiségben rendelkezésre. 

A legtöbb ember számára napi 1000–4000 NE D3-vitamin elegendő mennyiség.

A D-vitamin nélkülözhetetlen az immunrendszer működéséhez. Ezen vitamin egészséges szinten tartása csökkentheti a légzőszervi fertőzések kockázatát.

2. Cink 

A cink egy ásványi anyag, mely szintén elengedhetetlen az immunrendszer megfelelő működéséhez. Cinkre szükséges az immunsejtek fejlődéséhez, és fontos szerepet játszik a gyulladásos reakcióban is (2).

Ennek a tápanyagnak a hiánya jelentősen befolyásolja immunrendszer megfelelő működését, növelve ezzel a fertőzés, beleértve a tüdőgyulladás kockázatát is (3). 

A cinkhiány világszerte mintegy 2 milliárd embert érint, és kifejezetten  gyakori az idősebb felnőtteknél. Valójában az idősebb felnőtteknek akár 30%-a is cinkhiányosnak tekinthető (4).

Napi 75mg cink bevitele több mint 500 betegen végzett klinikai vizsgálat alapján átlagosan 33%-al csökkentheti a megfázás időtartamát (5).

A hosszabb távú cink szedés egészséges felnőttek számára napi  40 mg-os mennyiségig teljesen biztonságos. A túlzott adagok akadályozhatják a réz felszívódását, ami viszont növeli a fertőzés kockázatát.

Étrendünk cinkkel történő kiegészítése hozzájárulhat a légzőszervi fertőzések elleni védelemhez és csökkentheti ezen fertőzések időtartamát.
 

3. C-vitamin 

A C-vitamin talán a legnépszerűbb étrend-kiegészítőnk a vírusos fertőzések időszakában, mivel ez a vitamin az immunrendszer működésében nagyon fontos szerepet játszik: támogatja a különféle immunsejtek működését és javítja a fertőzés elleni védelmi képességét. 

A C-vitamin erős antioxidánsként is működik, védve az oxidatív stressz által kiváltott káros hatásoktól szervezetünket, amelyek a szabad gyökök felhalmozódásával járnak. Az oxidatív stressz negatív hatással lehet az immunrendszerre, és számos betegség okozója lehet.

A C-vitamin csökkentheti a felső légúti fertőzések időtartamát és súlyosságát, ideértve a megfázást. Napi 1–2 grammnyi C-vitaminnal történő étrend-kiegészítés felnőtteknél 8%-al, gyermekeknél 14% -kal csökkentette a megfázás időtartamát  –  ez derült ki 11.306 ember vizsgálati eredményeinek metaanalízisből. Szintén ezen vizsgálat során azt találták, hogy a C-vitamin rendszeres szedése akár 50% -kal csökkentette a magas fizikai stressz alatt álló egyének közönséges megfázásának előfordulását, ideértve a maratoni futókat és a katonákat is (6).

Ezen túlmenően bebizonyosodott, hogy a nagy dózisú intravénás C-vitamin kezelés jelentősen javítja a súlyos fertőzésekben szenvedő betegek tüneteit, ideértve a szepszist és a vírusfertőzések okozta akut légzési distressz szindrómát (ARDS)(7).

Ezek az eredmények megerősítik, hogy a C-vitamin jelentősen befolyásolhatja az immunrendszer működését, különösen azoknál, akik nem kapnak elegendő mennyiségű vitamint étrendjük révén.

C-vitaminból a napi bevitel életkortól és táplálkozási szokásoktól függően 250 és 1000 mg között javasolt, maximum napi 2000 mg (8 ).

A C-vitamin létfontosságú az immunrendszer számára. Étrend-kiegészítőként fogyasztva csökkentheti a felső légúti fertőzések időtartamát és súlyosságát, ideértve a megfázást is.

5. Gyógygombák

A gyógygombákat már az ókorban is használták a fertőzések és betegségek megelőzésére és kezelésére. Közülük a cordyceps (kínai hernyógomba), a süngomba (oroszlánsörény gomba), a maitake, a shiitake, a ganoderma (reishi) és a pulykafarok gomba (tramates versicolor) kiemelendő. Ezen gombákról kimutatták, hogy jótékony hatással vannak az immunrendszer működésére, ezáltal csökkenthetik bizonyos betegségek, így például a tüdőfertőzések tüneteit (9).

Egy randomizált, nyolchetes, 79 felnőttnél végzett vizsgálatban, melynek során napi 1,68 g cordiceps micélium extraktumot adtak a részvevőknek, a természetes ölősejtek (NK) aktivitása szignifikánsan, 38%-al emelkedett. Ezek a fehérvérsejt védik szervezetünket a különböző fertőzésektől (10).

Egy 52 egészséges önkéntesen végzett klinikai vizsgálat során bebizonyították, hogy napi 5-10g shiitake gomba fogyasztása 4 héten át megduplázza a természetes ölősejtek (NK-sejtek) számát, így egyértelműen igazolttá vált a shiitake gomba immunrendszer erősítő hatása (11). Ezen vizsgálat eredményeit 2015-ben publikálták.

Az öregedés sajnos az immunfunkciók csökkenésével is járhat, de vannak olyan természetes anyagaink, melyek igazoltan segíthetnek az idősebb betegek immunfunkcióinak megtartásában. Ilyen például a a shiitake gomba enzimkivonatával rizskorpából készült MGN-3 arabinoxilan (BioBran), melyből napi 500mg 30 napon történő fogyasztása képes szignifikánsan növelni az NK sejtek aktivitását (12).

Számos gyógygomba képesek megújítani a rákterápia során a  sugárterápiával és kemoterápiával meggyengített immunrendszert is az eddigi vizsgálati eredmények alapján(13).

A gyógygombák őrlemények, kivonatok, teák és kávék formájában is kaphatók, nagy biztonsággal alkalmazható élelmiszerek, ill. étrend-kiegészítők.

A gyógygombáink közül a BIO körülmények között termesztett  ganoderma, a shiitake gomba és a cordyceps talán a leginkább javasolható immuntámogató.

6. Astragalus (Kínai csüdfű)

Az Astragalus egy olyan gyógynövény, amelyet a hagyományos kínai orvoslásban is gyakran használnak az immunrendszer erősítésére is. Az eddigi kutatások alapján a kivonata jelentősen javíthatja az immunrendszerrel kapcsolatos reakciókat (14).

Gyógyászati szempontból a leginkább a gyökérzet tekinthető hasznosnak, melyből speciális eljárással készítik a kivonatot.

Az astragalus gyökér kivonata javíthatja az immunrendszer működését és csökkenti a fáradtságot. 

7. Echinacea (Bíborkasvirág)

Az Echinacea növények nemzetsége a százszorszép családba tartozik. Bizonyos fajokról kimutatták, hogy javítják az immunrendszer működését és vírusellenes hatással rendelkeznek számos légzőszervi betegséget okozó vírussal szemben, így például az influenza, rhinovirus, herpes vírus és a koronavírusok (HCoV, SARS CoV) elleni hatása is igazolt. (15).

Az Echinacea többek között csepp, extractum, valamint tea formájában is kapható, az egyik legnépszerűbb immuntámogatónk.

 

Ezen kívül remekül használható még kiegészítésként az alábbi természetes anyagok:

  • Propolisz, melyet a mézelő méhek állítanak elő a kaptárban tömítőanyagként való felhasználásra. Lenyűgöző immunerősítő hatású és antivirális tulajdonságokkal is rendelkezik. A propolisz tartalmú szopogató tabletták kicsik és nagyok között is igen népszerűek, mellesleg finomak is.
  • Szelén, mely nélkülözhetetlen elem az immunrendszer számára.
  • Fokhagyma, mely szintén az NK sejtek aktivitását növeli. Emellett erős gyulladásgátló és antivirális tulajdonságokkal is rendelkezik. Szív- és érrendszeri betegek is előszeretettel fogyasztják. A hagyományos fehér fokhagyma mellett a kellemetlen szagoktól mentes feketét is sokan választják.
  • Kurkumin, mely  a kurkuma fő hatóanyaga. Az ízületi fájdalmakkal küzdők kedvenc immuntámogatója.
  • B-vitaminok, beleértve a B12-t és a B6-t, melyek kiemelten fontosak az egészséges immunválasz kialakításában. 

Ezek utóbbi természetes anyagok immunrendszerre gyakorolt ​​lehetséges hatásait még ezt követően kell alaposabban megvizsgálni, ui. nincs elegendő humán vizsgálati eredmény a birtokunkban. 

Rendelkezésünkre állnak remek komplex termékek, melyek szinte az összes felsorolt hasznos vitamint, nyomelemet, gyógynövényt tartalmazzák, ilyen például a HX Immunity, mely 13 féle hatóanyagot tartalmaz (3000NE D-votamin, 50mg C-vitamin, A-, B6-, B9-, B12-vitamin, vas, cink, réz, szelén, ginzeng, echinacea, béta.glükán).

Bár a fenti étrend-kiegészítők fogyasztása előnyt jelenthet az immunrendszer működése számára, de nem javasolhatók az egészséges életmód pótlására.