Miért éri meg probiotikumot fogyasztani?

A probiotikumok a vastagbélben élő hasznos baktériumok (pl. lactobacillus acidofilus, bifidobacterium, lactobacillus delbrückli), melyeket szájon keresztül, élve is bejuttathatunk a bélrendszerünkbe, majd ott megtapadva a gazdaszervezet számára hasznos funkciót töltenek be.

A probiotikumok az eddigi klinikai kutatások szerint számos kedvező funkcióval bírnak, így például

  • segítenek a normál bélflóra fenntartásában azzal, hogy gátolják a kártékony baktériumok elszaporodását,
  • vitaminokat termelnek,
  • segítik az ásványi anyagok felhasználását,
  • segítik a nemkívánatos anyagcseretermékek lebontását,
  • a probiotikumok elszaporodásukkal megakadályozzák a kórokozó patogén baktériumoknak a megkötődését a bélfalon,
  • ennek következtében hatékonyan alkalmazhatóak a hasmenéses betegségek megelőzésére és kezelésére,
  • az immunrendszerre is kedvező hatást gyakorolnak,
  • ezáltal hosszú távon csökkenthető a légúti fertőzések száma,
  • az allergiás betegségek megelőzésében is fontos szerepet játszanak.

pre és probiotikumokA probiotikumok hatékonyan alkalmazhatóak a bélfóra megváltozott összetételével összefüggő betegségek kezelésében is, mint például

  • az irritábilis bélszindróma,
  • a krónikus bélbetegségek (pl. Crohn-betegség),
  • a krónikus vastagbél-gyulladás.

A probiotikumok szedése akkor is hasznos lehet, ha a betegnek csak enyhébb, de visszatérő panaszai vannak. Így például segítségükkel

  • a székletproblémák és a haspuffadás enyhíthető,
  • a stressz miatt megváltozott bélflóra is kezelhető.

Ma már az egész világon elterjedt az a nézet, hogy probiotikumokkal kombinálják, mintegy megelőzés céljából is az antibiotikumok szedését. Télen leginkább a gyakori légúti fertőzések kezelésére  szedett készítmények ugyanis nemcsak a káros, hanem a jótékony, hasznos baktériumokat is elpusztítják a szervezetben, szedésük során kellemetlen mellékhatásként hasi panaszok, hasmenés jelentkezhet. Ennek megelőzésében a probiotikumok segíthetnek. Télen nemcsak a légúti, de a fertőzéses eredetű hányással, hasmenéssel járó megbetegedések is nagyobb számban fordulhatnak elő, a regeneráció során szintén jótékony hatású a probiotikumok szedése.

Kiknek érdemes rendszeresen probiotikumot használni?

Tavasszal kicsiknek és nagyoknak egyaránt érdemes helyreállítania az esetleg betegségekkel és gyakori gyógyszerszedéssel teli hónapoktól megviselt bélflórát. A felsorolt panaszok enyhítésére, huzamosabb időn át az egészséges bélflóra fenntartását táplálkozásunkkal is segíthetjük.

Milyen formában éri meg probiotikumot fogyasztani?

A patikákban recept nélkül kapható számos probiotikumot tartalmazó készítmény. De ennél van egy lényegesen egyszerűbb lehetőségünk is a probiotikumok szervezetünkbe való bejuttatására, ugyanis a joghurtok egyes fajtái is tartalmaznak probiotikumokat, s ezen joghurtok rendszeres fogyasztása még tápláló is számunkra. Ami fontos: ha igazán egészséges joghurtot szeretnénk fogyasztani, akkor célszerű adalékoktól, színezőanyagoktól és tartósítószerektől mentes, probiotikumokat is tartalmazó joghurtot választanunk, ilyen például a Pro-Pre joghurt oltókultúra, melynek segítségével otthonunkban tudunk mindig friss és egészséges joghurtot készíteni, tele pre- és probiotikumokkal.

A cikkhez felhasznált forrás: https://www.webbeteg.hu/cikkek/lactiv/15864/gyerekeknek-es-felnotteknek-probiotikum-kura

probiotikum_110531